«Навчити цих хлопців російській мові – наш святий обов'язок»


Опубликованно 14.04.2018 14:50

«Навчити цих хлопців російській мові – наш святий обов'язок»

Про традиції і новації Форуму «Ломоносов», методи залучення молоді в науку та престижності професії вченого, а також про те, чому онлайн-університети не замінять класичну освіту розповів ректор МДУ імені М. в. Ломоносова Віктор Садовничий. За 24 роки захід зросла із звичайної студентської конференції в форум міжнародного масштабу. В цьому році до нього буде приурочено створення Міжнародного союзу молодих вчених. Форум «Ломоносов» пройде з 9 по 13 квітня в МДУ.

В цьому році конференція проходить в ювілейний, 25-й раз. Як змінився «Ломоносов» за цей час? Яких результатів вдалося досягти за чверть століття?

«Садовничий:» Конференція створювалася, щоб підтримати настрій молодих хлопців-дослідників. Відрахуємо 23 роки тому: 90-ті роки, важкі часи для системи освіти. Важливо було запропонувати молодим ученим майданчик, де б вони могли розповідати про свої наукові результати, зустрічатися і обговорювати їх.

І ось уже 25 років ми проводимо конференцію «Ломоносов», з кожним роком вона стає все масштабнішим. Якщо в 1994 році все починалося з 10 невеликих секцій і 30 іноземних учасників, то в 2000-х роках це вже були тисячі учасників та понад 30 секцій, що охоплюють всі сучасні напрямки фундаментальної і прикладної науки. Якщо скласти всі ці роки, виходить, що сотні тисяч (зараз на порталі «Ломоносов» зареєстровано понад 250 тисяч) молодих вчених з 75 країн світу коли-небудь брали участь у конференції.

Поступово з конференції «Ломоносов» виріс форум, і він став дуже значущим, багатоплановим і багатофакторним подією, що включає в себе конференції та олімпіади, дискусії та круглі столи, конкурси та інтелектуальні змагання. Вперше конференція «Ломоносов» була доповнена іншими заходами для науково-орієнтованої молоді в 2005 році, і таким чином з'явився Міжнародний молодіжний науковий форум «Ломоносов» — єдиний науково-освітній простір для роботи з молоддю через різні заходи і активності. Завдяки цьому нині можна говорити, що форум «Ломоносов» — це найбільший молодіжно-орієнтований науковий проект на просторі СНД, а може бути, навіть і в світі.

Так, у цьому році в рамках Форуму «Ломоносов» крім ювілейної 25-ї Міжнародної наукової конференції будуть проведені ще кілька масштабних заходів: Всеросійський конкурс молодих викладачів вузів; Міжнародний конкурс інноваційних проектів та стартапів «Потенціал майбутнього»; конференція, присвячена питанням освітніх і кар'єрних траєкторій молоді; з'їзди лідерів молодіжних наукових об'єднань.

Також варто відзначити, що в цьому році під час конференції розпочнеться створення Міжнародного союзу молодих вчених, ідея про який з'явилася під час Всесвітнього фестивалю молоді і студентів в Сочі і була схвалена президентом нашої країни під час телемосту з провідними вузами 25 січня — в день заснування Московського університету.

Я вважаю, форум «Ломоносов» — одне з досягнень Московського університету. Це самий потужний, як мені здається, форум молодіжного наукового руху в світі. «Ломоносов» зробили в основному наші молоді вчені, студенти, аспіранти. Безпосередньою організацією форуму займаються молодіжні громадські організації. Моє завдання було створити простір, дати дорогу, підтримати ідею і, звичайно, брати участь кожен раз у цьому форумі для надання йому стійкості та авторитету.

Які наукові напрями роботи форуму найбільш популярні серед учасників?

Ви знаєте, всі наукові напрямки форуму збирають значна кількість учасників, у нас практично немає секцій, де менше 100 доповідей. У цьому році найпопулярніші секції — юриспруденція, хімія, біологія, психологія, філологія, економіка — на кожну з них подано понад 1000 наукових доповідей. Серед переможців я бачу учасників з усіх секцій. Тому можна сміливо сказати, що всі напрямки — і природничі, і громадські, і гуманітарні затребувані у сучасних молодих вчених.

В цьому році вперше відкривається секція «Викладання російської мови та фундаментальних дисциплін іноземним студентам». Чим, на вашу думку, обґрунтовано підвищення інтересу до цієї теми і як ви в цілому оцінюєте ефективність методів навчання іноземних студентів російської мови та російською мовою?

Підвищення інтересу до викладання російської мови пов'язано з тим, що на сьогоднішній день абсолютно ясно, що вивчення іноземної мови методом занурення (тобто без використання рідної мови у процесі навчання) — найефективніший метод. Ми активно застосовуємо його в Московському університеті, і це дуже актуально для нас, оскільки з кожним роком кількість іноземних учнів в МДУ зростає. Зараз в університеті пік кількості іноземних учнів: 9,5 тисяч. Це 25 відсотків від числа студентів університету, такого не було ніколи. Ми вважаємо, що навчити цих хлопців російській мові — наша святий обов'язок, адже це призведе до підвищення інтересу світової спільноти до нашої країни, до її багатовікової культури, освіти та наукових досягнень. Міністерство освіти і науки повідомляє, що зараз кількість іноземних учнів становить до 6 відсотків від загального числа студентів. І ми хочемо навчати іноземних студентів саме російською мовою, хоча, звичайно ж, це не скасовує, наприклад, необхідності вивчення англійської мови, без знання якого сьогодні неможливо займатися наукою на світовому рівні.

У нас традиційно сильний інститут російської мови і літератури, який розробляє методики підготовки за напрямом «Російська мова для іноземних студентів». Треба сказати, що нас дуже підтримує міністерство освіти і науки, і ми тут задаємо тон. Ми створили спільний університет в Китаї (Університет МГУ-ППІ в Шеньчжені), до початку занять поїхав десант професіоналів. Китайці нічого не знали по-російськи, але коли я був у них в університеті через кілька місяців після початку занять, вони вже розуміли по-російськи і говорили на елементарному рівні. Вони співали нам пісні: і «Катюшу», і «Підмосковні вечори», і могли елементарно підтримувати розмову.

У конференції беруть участь науковці не тільки Московського університету, але і університетів інших міст і країн. Скільки приїжджає іноземних учасників і з яких вони країн? Як змінилася географія конференції в цьому році?

Щорічно на конференцію приїздять до 1500 іноземних учасників як з далеких країн — Китай, Німеччина, Польща, Туреччина, Великобританія, США, Індія, — так і з країн СНД, звичайно.

З року в рік географія конференції розширюється. Зараз частка учасників конференції з Московського університету — близько третини, решта — це молоді вчені з інших вузів і країн. В цьому році подача заявок ще йде, але ми вже отримали понад 1000 заявок від іноземців з 30 країн світу, серед яких є навіть молодий науковець з Австралії. І географія майбутньої конференції продовжує зростати.

Наукові школи МДУ традиційно займають лідируючі позиції в російській науці. Як організовано залучення студентів МДУ в наукове життя університету?

На більшості факультетів МДУ самостійна наукова робота студента є необхідною умовою отримання диплома бакалавра, магістра або спеціаліста. Наших студентів не треба спеціально залучати в наукове життя — вони самі горять бажанням займатися наукою і часто починають цю діяльність на першому-другому курсах навчання, хоча мають повне право почати наукову роботу тільки на 4-му курсі. Я вважаю, що це відбувається не тільки тому, що в МГУ приходять вчитися кращі молоді люди, а ще й тому, що в нашому університеті працюють кращі вчені країни, які, без перебільшення, вкладають душу в кожного працюючого з ними студента. Хлопці це, безумовно, відчувають, і за допомогою так званого сарафанного радіо ця інформація передається студентам молодшого віку, які, в свою чергу, також з ентузіазмом починають виконувати свої наукові проекти. Виходить свого роду замкнуте коло, але це коло не хочеться і не має ніякого сенсу розмикати, тому що він-то і забезпечує традиційно лідируючі позиції наукових шкіл МДУ в російській і світовій науці.

Як впливає проведення конференції «Ломоносов» на розвиток наукової діяльності студентів і молодих вчених?

Впливає дуже сильно і самим позитивним чином. Всі ті, хто залишається в Московському університеті, обов'язково брали участь у конференції «Ломоносов». Складно уявити, що молодий вчений брав участь раз-два-три в конференції і залишив науку. Чомусь я не допускаю цього. Адже ясно, що він вже захворів наукою. Тому, звичайно, форум «Ломоносов» має відношення до поповнення наукових кадрів університету та Академії наук.

Наукові заходи — це найважливіша частина загальносвітового наукового процесу. На них науковці обмінюються новітніми даними, створюють масштабні спільні проекти. Однак цим інструментом, як і будь-яким іншим, потрібно вміти користуватися. Треба розуміти, як зробити гарний і зрозумілий науковий доповідь, як відповідати на запитання аудиторії, як спілкуватися з колегами на предмет встановлення робочих зв'язків. Молодь традиційно тушуется на «дорослих» наукових конференціях, поки не набереться необхідного досвіду. А наш «Ломоносов» як раз і надає їм такий досвід, адже для багатьох учасників цей науковий захід є першим в їх житті. У результаті молоді хлопці, відвідуючи такі конференції, вже розуміють, що потрібно робити для того, щоб витягти з заходу максимальну користь. І, звичайно ж, не можна не сказати про те, що «Ломоносов» — це прекрасна можливість встановлення горизонтальних зв'язків між молодими вченими МДУ та інших вузів. І кожен рік множаться приклади успішного розвитку міждисциплінарних проектів, початок яким було покладено саме на «Ломоносова».

Зараз МДУ розвиває нові напрямки наукової діяльності: факультет космічних досліджень, науково-технологічна долина, проект «Ноїв ковчег» і т. д. Представлені ці напрямки на конференції і зайняті в проектах молоді вчені та студенти Московського університету?

Молоді вчені та студенти МДУ зайняті абсолютно у всіх проектах університету. І, звичайно ж, відповідні роботи будуть представлені на конференції «Ломоносов». Наприклад, у нас є ціла секція, присвячена космічних досліджень.

Що стосується проекту «Ноїв ковчег», то цей проект настільки междисциплинарен, що окремої секції для нього виділити не представляється можливим. У минулому році за результатами роботи молодих студентів, аспірантів і співробітників МГУ в рамках проекту було зроблено близько 20 доповідей на «Ломоносова», в цьому році ми очікуємо не менше. Хлопці здобувають безцінний досвід участі в науковому проекті величезного масштабу. Цей досвід стане в нагоді їм життя.

Науково-технологічна долина в даний час знаходиться в процесі формування. Але ми вже протягом декількох років пильно стежимо за всіма науковими проектами, що виконуються в МДУ, на предмет їх можливої інтеграції в долину. Конференція та інші заходи форуму «Ломоносов» розглядаються нами як один з механізмів такого моніторингу та відбору.

У минулому році в рамках конференції було проведено всеросійський соціологічне дослідження спрямоване, зокрема, на оцінку сприйняття молоддю наукової діяльності. Більше половини опитаних вважають заняття наукою дуже престижним і планують пов'язати своє життя з наукою. Як ви оцінюєте результати опитування та планується проведення подібного дослідження в цьому році?

Вважаю, що такі опитування дуже важливі, оскільки вони відображають громадську думку про науці. Московський університет бачить формування такої думки одній із своїх ключових завдань, тому нам вкрай важливо розуміти його динаміку. У цьому році опитування вже стартував, ми плануємо проводити його щорічно.

Рік тому ми виявили, що молодь усвідомлено підходить до вибору спеціальності і вузу, бажає і готова працювати за отриманим фахом. Ідеальним місцем роботи молоді люди вважають те, де вони в першу чергу зможуть реалізуватися за обраною спеціальністю. Заняття наукою молоді люди оцінюють як престижне, а близько половини респондентів готові пов'язати своє життя з наукою.

Микита Литвинков



Категория: Технологии